Zitmuren - Stichting Historische Zitmuren

Hoofdmenu:

Zitmuren

Nieuws
Momenteel is Stichting Historische Zitmuren bezig met het mozaïeken van de vierde zitmuur.

Het ontwerp en de compositie was ditmaal in handen van Robert Daalmeijer.  Deze magisch realistisch kunstenaar is eind 2017 met een aantal van zijn leerlingen bezig geweest met het tekenen van de diverse voorstelling die afgebeeld gaan worden. Een belangrijke voorwaarde hierbij was dat exact de tijdlijn werd gevolgd. Deze zitmuur verbeeld de periode van 1000 - 1600 na Chr.

In dit voor Vlaardingen belangrijke jaar, worden er diverse afbeeldingen gemozaïekt die betrekking hebben op 1018. Zo worden prominent de slag bij Vlaardingen en graaf Dirk III afgebeeld. Daarnaast worden nog de stadsbrand en verschillende archeologische opgravingen afgebeeld.

Dit alles wordt op video vastgelegd door Ronald van der Bie van RonBieMedia die van de gehele ontwikkeling van de vierde zitmuur een documantaire gaat maken. Gezien de prachtige films die we op social media hebben mogen bekijken, gaat dit ongetwijfeld een geweldige  promotie worden voor de nieuwe zitmuur.

De afgelopen weken zijn er voor de nieuwe vrijwilligers presentaties gegeven waarin werd uitgelegd wat het inhoud om dit reusachtige blok beton om te toveren tot een waar kunstwerk. Daarna zijn de vrijwilligers begonnen om met een eigen ontwerp een stoeptegel van 30 x 30 cm. te mozaïeken. Op de stoeptegel kan men de opgedane kennis van het knippen en lijmen van de verschillende soorten mozaïek in praktijk brengen.

Eind februari zijn de eerste vrijwilligers begonnen met het "grote werk".

Bekijk hier de foto's en hier de video's van onze nieuw project